Tuesday, April 27, 2010

Istilah bahasa...

dah lama aku rehat dr menulis kat blog nie....biasalah exam...lagi 3 paper tinggal...untuk mengisi masa lapang aku nie(padahal xley tidow)...ari nie aku cuba utk mgupas tentang bahasa2 yg digunakan pada zaman skang...kat umh aku nie pom macam2 bahasa digunakan oleh member2 aku..aku sendiri pom terlibat..haha...contohnyer..."der","lu","wa","bro","bai" n macam2 lagi....akibat terpengaruh dengan cite2 yg ditayangkan kat tv...abis rosak bahasa kita..padahal lansung x best bahasa tu..kalu guna bahasa yg elok sikit ok pew....cam "awk","sy"...haha...tp lucu kan..skema plak aku nak guna bahasa tu...depan awek boley la....haha..macam aku biasalah guna bahasa kelantan la..."kawe","demo".....kat umh aku nie pom dah macam2 bahasa digunakan oleh member aku...jawa,negori....best jugak dengar diorang ckp...apa2 hal pom...peliharalah bahasa kita.....
"kawe tubek dulu deh"....tapi sebelum tu...kawe sediakan sedkit bahasa kelantan bg sape2 yg nak belajar la kat bawah nie....

SAYA: kawe, ambo, kito

AWAK: demo, awe (untuk lelaki),che mek (untuk perempuan), awok

SEGERA: slalu (sla looh)

SEMALAM: kemaghin (ke ma ghin) (yesterday)

MALAM TADI: semale (se ma ley)

ABANG: abe (aa bae)

KAKAK: che kak, kak

IKAN: ike (ee kae); ike todok (ikan todak)

AYAM: aye (aa yae); contoh: aye katik, aye seghamo (serama)

JAMBATAN: ghetok (ghe tok - gertak)); contoh: ghetok Sute Yahyo (Jambatan Sultan Yahya)

MAKAN: make (maa kae)

DATANG: maghi (maa ghi)

ROJAK: colek (collek)

SATU: so (macam sos tapi buang s kat belakang jadi so)

BUDU: SOS BILIS...haha

DUIT: duik, pitih

GARANG=Bekeng

Contoh ayat:-Abang kamu tu garang sangat le....

Ditranslatekan :-Abe mu tu bekeng sangak le.....

ok cukuplah setakat hari ni... kalau tak faham cari la awek kelantan sorang... boleh dia tolong ajar... :)

No comments:

Post a Comment