Friday, March 11, 2011

Hikayat Merong Mahawangsa

Angkat tangan sape yg telah menonton filem ini di pawagam...hihi...aku br jew blk dr menonton filem epik nie...bg aku..ok la citer nie..jalan citernyer ok..set scene pom ok...x rugi la kalau tgk citer nie.....citer ini yg menggunakan 70% Bahasa Inggeris dan 30% Bahasa Melayu klasik...citer ini mengisahkan tentang kehebatan empayar Melayu kurun ke 2 di Tanah Melayu...melalui pembacaan aku..citer ini dianggarkan 3000 shot menggunakan teknik CGI .credit to director filem nie...Yusry KRU...
Sinopsis :-

Pada tahun 120 sebelum Masihi, Empayar Rom ketika itu di bawah pemerintahan Hadrian sementara di negara China, Dinasti Han sebuah empayar yang kuat dengan memperluaskan pemerintahannya sehingga ke Asia Tengah.

Sewaktu angkatan Rom membaik pulih kapal mereka di Goa, mereka meminta pertolongan Merong Mahawangsa mengiringi Putera Rom ke Langkasuka (dikatakan terletak di utara Malaysia) untuk berkahwin dengan seorang Puteri China yang cantik dari Dinasti Han.

Bagaimanapun, puak lanun dari Geruda mempunyai perancangan yang berbeza.

Mereka memutuskan untuk menculik Puteri China dan menjadikannya sebagai tebusan. Di hujung perairan Selat Melaka, Merong Mahawangsa dan angkatannya diserang Geruda.

8 comments:

  1. ooo..pa'ang de ke td..x psan pon..heee

    ReplyDelete
  2. hee...pa'ang tgk kat MBO td...

    ReplyDelete
  3. cam bes je ^^
    tgk lah kalo ade org nk blnje gi tgk cite ni.
    ehee

    ReplyDelete
  4. hee..kena pegi tu..support filem malaysia...

    ReplyDelete
  5. tunggu cerita tu da basi baru nak tengok.haha.

    ReplyDelete
  6. suka tengok cerita nie! orang ramai kate tak bestt. takde la best sgt tapi okeyyy la :)
    nice blog! keep it up!

    ReplyDelete